Hiába követik milliók szerte a világon feszült figyelemmel, a motorsportot eddig valamiért mindig kicsit mostohagyermekként kezelte a játékvilág. Autóversenyzős játékokkal Dunát lehet rekeszteni, minden műfajban és stílusban megtalálhatjuk a kedvencünket, azonban ha két kerékre pattanva szeretnénk az aszfaltra égetni a gumit, akkor bizony erősen vakarhatjuk a fejünket, hogy mégis mitévők legyünk. Sajnos az ínséges helyzetre az idén hamvaiból feltámasztott MotoGP-széria sem fog enyhülést nyújtani, mert bár bizonyos tekintetben tisztességesen összerakott programról beszélhetünk, a bosszantó hibák végül is alaposan tönkreteszik az összképet.
Kihívás vagy frusztráció?
Ha eddig nem volt dolgunk motoros játékkal, akkor
ildomosabb néhány gyors menettel bemelegíteni, semmint fejest ugrani egy
bajnokságba vagy a karriermódba, különben hamar billentyűzetcsapkodás
vagy gamepad-ropogtatás lesz a vége a dolognak (utóbbi használata
egyébként erősen ajánlott, a billentyűzetes irányítás ugyanis meglepően
pontatlan). Hiába akár az évtizedes virtuális autóversenyzős múlt, a
kétkerekes száguldás egészen más technikát igényel; talán meglepő, de a
legtöbb autós játéknál sokkal bonyolultabb, vagy fogalmazzunk inkább
úgy, hogy összetettebb vezetési élményt kínál a MotoGP 13. A gépek 300
paramétert figyelembe vevő fizikája és a vezetési élmény egyaránt
remekül sikerült, éppen ezért nem hogy a rajtvonalon elsőként áthaladni,
hanem a nyeregben maradni is emberes feladat első nekifutásra. Nagyon
el kell kapni a kanyarokban a motor bedöntésének pillanatát és szögét,
hogy mikor húzunk oda egy kövéret a gáznak, vagy hogy a gép melyik
részére helyezzük a motorosunk testsúlyát. És persze az sem mindegy,
hogy egy 250, 600 vagy 1000 köbcentis jószág dübörög alattunk, mert ha
döntően nem is különbözik az irányításuk, azért elég nagy a különbség
köztük, így idő kell az átálláshoz. Minden egyes ilyen apróság számít,
és ha nem jól tesszük a dolgunkat, akkor bizony gyakorta megesik majd,
hogy a motorunk mellett az aszfalton csúszva-pörögve-forogva látjuk
viszont a pilótánkat. Kihívás? Igen! Idegesítő egy idő után? Bizony az,
de pár óra gyakorlást követően egész jól bele lehet jönni az
irányításba.
Hogy
ne szegje gyorsan kedvünket a játék, megannyi könnyítési lehetőséget
kapcsolhatunk be a futamokon. Megválaszthatjuk, hogy mennyire reagáljon
realisztikusan a motor alattunk, beállíthatjuk, hogy a versenyzőnk
automatikusan hasaljon rá a tankra a jobb légellenállás végett, és
persze azt is, hogy a gép automatikusan fékezzen a kanyarok előtt, ha
túl nagy sebességgel érkeznénk. Szimpatikus lépés a fejlesztőktől, hogy a
kategóriákat a fokozatosság elve mentén alakították ki, így könnyen
megtalálhatjuk az ügyességi szintünknek megfelelő mennyiségű és minőségű
segítséget. E helyütt megjegyzem azért, hogy bár az összes könnyítési
opciót a maximumra kapcsolva szinte lehetetlen felborulni vagy kicsúszni
a pályáról, de ugyanígy szinte kizárt, hogy az élen végezzünk egy
futamon, mert pont azokba az emberi vérmérsékletre és reflexekre bízott
szituációkba nem tudunk belemenni (például egy-egy kényes belső íves
előzés), amik egyrészt megadnák a verseny izgalmát, másrészt növelnék a
győzelmi esélyeinket. Mint a nagyok
A bemelegítést követően már bátran fejest ugorhatunk a
motorversenyzés kőkemény világába, és választhatunk, hogy egy teljes
Grand Prix hétvégén, egy teljes bajnokság során, online ellenfelekkel
vagy az idővel (Time Attack) szemben, osztott képernyőn a haverok ellen,
netán a Moto3-ból indulva, a karriermódban mérettetjük meg tudásunkat. A
felhozatalból egyértelműen utóbbi a legizgalmasabb, amelyben a
harmadvonalból indulva kell szezonról szezonra felküzdenünk magunkat a
legjobbak közé, miközben XP-t gyűjtögetve nyithatjuk ki a lelakatolt
tartalmakat (pályák, pilóták, motorok, képek, videók stb.). Kis
főhadiszállásunk egy förtelmesen kinéző lakókocsi belsejében van,
ahonnan minden fontos információt elérhetünk: tabellák, versenynaptárak,
sportújságok, rajongói üzenetek, valamint az utánunk érdeklődő csapatok
ajánlatai is itt várnak ránk könnyedén áttekinthető menürendszerbe
szedve. Bár az aszfaltcsíkokon egyedül kell helytállnunk, segítségünk
mégis lesz a versenyek során, méghozzá a választott menedzserünk,
valamint a technikai stábunk személyében. Előbbi mindent megtesz majd,
hogy megfelelő csapatot találjon nekünk és motiváljon a jobb
teljesítményre ideális legyőzendő ellenfelek kiválasztásával, utóbbiak
pedig a versenyek alatt látnak el minket hasznos tanácsokkal a motor
helyes beállítását illetően, és gombnyomásra el is végzik azt, ha
szeretnénk.
Az
egész körítés remek hangulattal bír, minden pilóta, csapat, motor és
versenypálya teljes egészében licencelt, a futamok előtt pedig
videoklipek formájában kapunk információkat az adott pálya
hagyományairól, eredményeiről. Így amikor a sisakot a fejünkbe csapva
kigördülünk a boxunkból, már egész feltüzelve vághatunk neki a köbcentik
csatájának, aztán…Végezetes motorhiba
…sajnos elkezdődik a játék. A pályára kifutva már
nyoma sincs a magával ragadó atmoszférának, ami elsősorban az elavult
grafika számlájára írható. A pályák, bár kanyarról kanyarra megfelelnek a
valóságnak, mégis borzasztóan kihaltnak tűnnek. A motorok és a pilóták
kidolgozása még rendben van, de a környezet fájdalmasan sivár és fakó, a
textúrák hol elmosódnak, hol pixelesek, a közönség pedig olyan
élettelen és hangtalan, mintha valami üres katlanban csapatnánk. Ezen
pedig az igen jópofa, bár gyakorlatilag a rázkódás szimulációja miatt
használhatatlan bukósisaknézet sem dob sokat.
Ahogy már említettem, a vezetési élményt szolgáltató fizikai modellt
jól eltalálták a fejlesztők, de egyáltalán nem működik ez a környezeti
tárgyakkal való találkozás esetén. Törésmodell nincs, a fűre,
kerékvetőre, murvára való kicsúszásnál nem érezhetők igazán a felszíni
különbségek, de ennél sokkal zavaróbb, hogy az összeütköző motorok furán
lepattannak egymásról. Sőt, néha olyan érzést kelt a találkozás, mintha
súlytalan papírfigurák érintkeznének, nem pedig 250 km/h tempóval
száguldó versenygépek.Dacára a megannyi beállítási lehetőségnek, a program kegyetlenül nehéz, és már a legalsó, 250 köbcentis Moto 3 kategóriában is igen kevés sikerélményünk lesz az elején, holott általában a 12-15. hely valamelyikének megszerzése a célkitűzés. Egyetlen hiba elegendő, és gyakorlatilag a mezőny elejével már csak a visszajátszásokon találkozhatunk újra. Ehhez adhatna segítséget a manapság kihagyhatatlan idővisszatekerős funkció, mellyel az elrontott kanyar után pár másodpercet visszapörgetve lehetőséget kapunk a korrigálásra, ám a MotoGP 13-ban sikerült ezt is elszúrni. A visszatekerés után ugyanis nem marad folyamatos a mozgás, a motor lelassul alattunk, a pilóta pedig próbál elhelyezkedni rajta, így hiába igyekszünk átvenni az uralmat a gép felett, az esetek 80%-ában ugyanúgy taknyolás lesz a vége, mint elsőre – roppant zavaró, igen frusztráló és teljességgel érthetetlen megoldás. Arról már nem is szólva, hogy a Rewind hajlamos a körszámlálót beragasztva végteleníteni a futamot, az esést követő sérülések pedig nem „tűnnek el” az idővisszaugrás dacára sem.
Sajnos a többi játékmód is ezekkel az alapvető játékmenetet érintő problémákkal küzd, így pedig az amúgy is szegényes online szekció sem nyújt sok élvezeti lehetőséget, ráadásul a javító patch érkezéséig szinte játszhatatlan volt ez a részleg a rengeteg bug, csatlakozási hiba és lag miatt. Fájdalommal jelenthetjük tehát, hogy a jó motorversenyzés a MotoGP 13 megjelenése ellenére továbbra is hiánycikk marad.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése