Nagy gondban vagyunk az olyan játékok értékelésével, mint a Forma 1 2013.Egyfelől
nyilvánvalóan örülünk, hogy egyáltalán létezik a sorozat, hiszen így
évről évre megkaphatjuk a száguldó cirkusz virtuális mását, az egyes
pályáktól egészen a pilóták alsógatyájáig mindent licencelve, rengeteg
játékmóddal és tartalmas online versenyopciókkal megtámogatva. Másfelől
mégis kicsit keserű marad a szánk íze a végeredmény láttán, és ez annak
ellenére így van, hogy érződik a fejlesztők igyekezete, hogy kiadásról
kiadásra csiszoljanak valamit a játékon. De a konstans hibák, a
hangzatos, ám végül csalódást keltő újítások, a logikátlan fejlesztési
irányok sajnos mind-mind a rossz érzést erősítik a szériával
kapcsolatban. És ez a képlet bármily fájó, de 2013-ban sem változott.
A
jövőre remélhetőleg már PC-n is nextgen minőségű Forma 1 előtt így le
kell nyelnünk még ezt az idei epizódot, ami kicsit olyan, mint a leányzó
a híres magyar népmesében: hoz is ajándékot, meg nem is. Egyfelől olyan
ígéretes opciókkal kecsegtet, mint a nagyon várt Klasszikus versenyzési
mód, a változatos kihívásokat rejtő Scenario, vagy éppen a
továbbfejlesztett Young Driver Test, ám végül mégis az az érzésünk
támad, hogy bizony a tavalyi játékot kaptuk meg ismét, csak éppen szépen
újrafényezve és felmatricázva.
A tetszetős főmenübe érve
azért további újdonsággal is szembesülünk a szokásos ötszezonos
karriermód és a versenyhétvégéket felvonultató Grand Prix menüpont
mellett. Az egyik leginkább várt természetesen a klasszikus éra autóit
és pályáit felvonultató Classic versenymód. Itt olyan csodák volánjai
mögé ülhetünk, mint az 1980-as Williams FW07B vagy az 1996-os Ferrari
F310, és olyan pilóták bőrébe bújhatunk, mint Gerhard Berger vagy éppen
Nelson Piquet. A Classic mód azonban több jópofa múltidézésnél, amit az
jelez leginkább, hogyha nem is teljesen különböző, de azért érezhetően
más vezetési modellel találkozunk benne. Nincs KERS, nincs DRS, és
sokkal inkább az ösztöneinkre és a vezetési tudományunkra van bízva,
hogy a túlszabályozott mai F1-es csúcsgépek után miként tartjuk a
makrancos lóerőket az ideális íven. Hogy azért ne lehessünk teljesen
elégedettek, a Codemasters arcpirítóan kevés tartalmat pakolt be ide,
hiszen összesen négy pálya, három csapat (Ferrari, Lotus, Williams) és
pár kipróbálható autó és pilóta képviseli az egész opciót (és már a
Classic Editionről beszélünk), ráadásul karriert itt nem is kezdhetünk,
csak Grand Prix, Time Trial és Time Attack módban repeszthetünk.
Valószínűleg a későbbiekben majd bővülnek ezek a lehetőségek, de ez így
egyelőre csak apró, és meglehetősen szemtelen ízelítőnek tűnik.
A tavalyi világbajnokverésre kiélezett Champions
opció továbbfejlesztése, a Scenario mód is hasonlóképpen felemásra
sikeredett. A mind a Karrier módban, mind pedig a Klasszikus versenyben
megtalálható lehetőség különböző kihívásokat rejt. Éles versenyhelyzetek
egész sorában kell helytállnunk, ami elsőre talán izgalmasan hangzik,
azonban a fejlesztőknek nem sikerült kihasználni a benne rejlő hatalmas
potenciált. A kihívások bár nehezek, de meglehetősen egysíkúak,
általában kimerülnek abban, hogy végezz az első helyen vagy a dobogón a
futam végén. Sajnos a Klasszikus kategóriában versenyezve nem a Forma 1
emlékezetes pillanatait élhetjük újra, hanem teljesen random módon
megkreált eseményeket, néhány szituációban pedig a Forma 1-ben jártasak
kiszúrják majd azt is, hogy a történelmi hűség sem szerepelt a
szempontok között (Mansell például sosem volt David Coulthard
pilótatársa, ahogyan Fittipaldi sem vezette az 1986-os Team Lotus
98T-t). Ez azért jelentősen levon a játékmód élvezeti értékéből, főként a
fanatikusok szemében, mert egyelőre hiányzik az eredetiség és a hívó
szó, hogy tényleg izgalmas legyen a Scenario opció.
Ami jó hír azonban, hogy a multi még mindig az egyik
legerősebb része a játéknak, hiszen a többjátékos versengés szinte
minden formája támogatott: az offline osztott képernyőtől kezdve a
System Linken át egészen a 16 fős online futamokig mindent
kipróbálhatunk, sőt, játszhatunk teljes kooperatív karriert, de akár egy
F1-es csapatot is menedzselhetünk a cimboráinkkal. És akkor még a
ranglistákat, baráti versengéseket, megdönteni való rekordokat
felvonultató RaceNet integrációról nem is szóltunk. No és persze arról
sem, hogy mindehhez már online pass sem szükségeltetik, vagyis nem kell
aktiváló kódot beütnünk ahhoz, hogy élvezhessük a játék multiplayer
módját.
Mindent
egybevéve a Codemasters alkotása idén egy kissé a rajtrácson ragadt, és
a kiadónak ideje belátnia, hogy minimális fejlesztésektől, licencektől
és némi nosztalgiától még nem feltétlenül válik eladhatóvá egy játék.
Michael Schumacher ide, Sebastian Vettel oda, ennél lényegesen több
kell, hogy a már említett lécet átvigye végre az F1 széria.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése