Izzadt tenyérrel szálltam
ki verdámból, mielőtt nekiálltam megírni ezt a tesztet, rögtön két okból
kifolyólag: egyrészt mert rég szórakoztam olyan jól arcade
autóversenyzős játékkal, mint az epizodikus megjelenésű Trackmania2
legújabb részével, másrészt pedig mert még ennek ellenére sem volt
fogalmam róla, milyen százalékérték kerül a cikk végére, mire lekörmölöm
a szöveget. Ennek oka a versenynaptár tartalma: bár a Stadium futamai
mind offline-, mind online módban rendkívül szórakoztatóak, a
végeredményt látva mégsem értem, miért tartott másfél évig összerakni a
játékot, a Stadium helyszíne ugyanis a Trackmania Nationsből, míg
játékmenete egy az egyben a Canyonból érkezik…
Száguldó cirkusz
A válasz bizonyára a lassan, de biztosan növekvő
Mania-birodalomban rejlik, a Nadeo ugyanis a trükkös lóerők mellett
immár fegyverekkel (ShootMania) és egy készülő szerepjátékkal
(QuestMania) is igyekszik kiszelni az őt megillető szeletet a
jövedelmező eSport-sütiből. Bár a stratégia érthető, számunkra mégis
kellemetlen, elvégre ha több lovat akarnak ugyanazon farral megülni,
egyik jószág sem fog az elvárt tempóval nyargalni, ami jelen esetben a
Trackmania2 epizódokon csapódik le. A
trükkösen stilizált cím ugyanis csalóka, a kaszkadőrpályás száguldozást
sem a sivatag porát felemás eredménnyel felkavaró Canyon, sem az idei,
Stadium utótaggal érkező etap nem tudta négyzetre emelni – ellenben
sikerült mindkettőnek harmadannyi tartalommal érkeznie, mint a
klasszikus nyitóepizódnak.
Ennek
megfelelően a Canyon után a Stadium is egyetlen helyszínen, egyetlen
autóval kínálja a sorozat jól ismert játékmenetét, azaz a villámgyors,
arcade, ügyességi elemekben sem szűkölködő, erősen online-orientált
autóversenyzést. Nincsenek sallangok és felesleges körök (úgymint
történet, bonyolult irányítás vagy épp fizikai modell), a Nadeo játéka
ezúttal is a villámgyorsan elsajátítható, de csak sok gyakorlással
kiismerhető offline és online futamokra fókuszál.Szellemes verseny
Előbbi – a szokott módon – ezúttal is a multis
meccsekre felkészítő oktatómódnak fogható fel: a szólómódban 65, egyre
nehezedő pályán kell minél jobb időt elérnünk, amit a játék érmekkel,
illetve az azok után járó pontokkal jutalmaz (ezek funkciójáról később).
A hangsúly viszont ekkor sem a magányos vetélkedésen van, köszönhetően
az egész játékot behálózó ManiaPlanet közösségi rendszernek (ezt tessék
szó szerint érteni, mert netkapcsolat nélkül még a szólómód sem
játszható), ami automatikusan menti és a dicsőséglistára tölti minden
futamunkat, melyekhez utána bárki hozzáférhet – így az egyjátékos kupa
során a bronz-, ezüst- és aranyérmes időket jelképező ghost carok
helyett a toplistán kiválasztott játékosok „szellemeivel” (azaz legjobb
idejével) is megmérkőzhetünk.
Egyszerű, a Canyonból már jól ismert, de mégis
zseniális dolog ez, elvégre az egyes pályák trükkjeit és az értékes
századmásodperceket jelentő fogásokat a legegyszerűbben mások
ghostjaival versenyezve, illetve a korábbi futamainkon rögzített
szellemautónkat kielemezve leshetjük el. Jópofa emellett, hogy a
toplista földrajzi alapon is szerveződik, szóval a világ, Európa és
Magyarország legjobbjai mellett akár megyei bontásban is kereshetünk
„ellenfeleket” magunknak (ezt kihasználva alföldi legényként rögvest
neki is álltam a hajdú-bihari játékosok idejét megdönteni, borzalmas
eredménnyel).
Tömegverseny
A letölthető ghost carok mellett persze a valós időben futó multiplayer futamok sem hiányoznak a játékból, eme téren pedig szintén kellemesen (és az elődök tükrében elvárt módon) alakul a kínálat: osztott képernyőn, egy gépen egymást váltva (azaz hot-seat módban), LAN-on, illetve az interneten zajlanak a futamok, utóbbi esetben (a járgányok közötti ütközésvizsgálat hiánya miatt) akár egyszerre több száz fős futamokban is versenyezhetünk. A módozatok számát szintén nem érheti panasz, bár újdonságot sem tartogat a versenynaptár, mivel a játékmódok mindegyike a Canyonból érkezik (szóval a Platform vagy Crazy mód kedvelői ezúttal is hoppon maradtak): a szólómódból ismert Time Attack mellett így ezúttal is a kínálat része a Rounds (a játékosok minden körben pontokhoz jutnak a finisbe érkezés sorrendjében, a nyertes a ponthatárt először elérő játékos lesz), a Team (ugyanaz mint a Rounds, csak itt a játékosok két csapatba szerveződnek és a pontjaik összeadódnak), a Laps (körverseny, beállítástól függően az nyer, aki először teljesíti az összes kört, vagy adott idő alatt a legtöbb ellenőrzőkapun halad át), valamint a Cup, amivel bajnokságot szervezhetünk a kiválasztott pályákból. A fentiek mellett ismét befut a Sunrise-ból visszatérő, nyakatekert mutatványokra fókuszáló Stunts is (aminek a népszerűségéről mindent elárul, hogy egy szervert sem találtam a teszt alatt, ahol ezt játszanák), aggódni viszont akkor sem kell, ha a fenti kínálat nem elégítené ki az igényeket, némi szkriptelési rutin mellett ugyanis új szabályrendszert is összerakhatunk pályáinkhoz.Építs, fess, tölts!
A szkriptelés természetesen nem az egyetlen módja a
felhasználói tartalmak közzétételének, az előző részekhez hasonlóan
ugyanis ezúttal is megkapjuk a beépített pályaszerkesztőt, de egyéni
festésekkel, illetve új autómodellekkel is bővíthetjük az alapból
mindössze egyetlen járgánnyal érkező játékbeli garázst. Maga az editor a
Canyon óta nem sokat változott (bár kaptunk kb. húsz új pályaelemet, és
immár lehetőségünk van 3D-s objektumokat is importálni a szerkesztőbe)
szóval a veteránok szerverei már most tobzódnak az izzasztóan
nyakatekert arénákban. Az addonok formájában telepíthető, majd a
megszerzett pontokkal kioldható skinekkel és autókkal ugyanakkor szintén
nincs gond, a Stadium ugyanis visszafelé kompatibilis a Canyonnal, így
az ahhoz készített kocsik pár klikkeléssel az új részhez is
telepíthetők.
Eltúlzott nevezési díj
A Stadium tehát alapjáraton egy egyszerű, de baromi
szórakoztató autós játék, a versenyszellemet felkorbácsoló online
ranglistával, egy rakás ötletes többjátékos móddal, valamint egy
rugalmas, maximálisan modbarát pályaszerkesztővel és garázzsal – mindezt
pedig végre egy lényegesen kezelhetőbb ManiaPlanet kliens fogja össze.
Felvetődhet
persze a kérdés, hogy akkor mégis miért áll az értékelés végén az
alacsonynak tűnő természetes szám? Nos, a válasz a tartalom és az
árcédula egészségtelen kapcsolatában keresendő, ugyanis szórakoztató
versenyek ide, modtámogatás oda, a Stadium egyrészt gyalázatosan kevés
gyári tartalommal érkezik, másrészt viszont amit kapunk, szintén eléggé
lehúzásszagú. A Steamen jelenleg 10 euróba fájó játék ugyanis minden
ízében az ingyenes Trackmania Nationsre hajaz, a finomhangolt grafikus
motor, a 3D-s objektumok importálásának lehetősége, pár új
csapatkezelési eszköz, valamint a gyárilag támogatott videostreamelés
pedig nem hiszem, hogy elég újítás ahhoz, hogy cirka 3000 forintot
perkáljunk le valamiért, amit 2006 óta ingyen is beszerezhetünk. Nem jobb viszont a helyzet akkor sem, ha a Canyont és a Stadiumot együttesen vizsgáljuk, a 30 euróba kerülő két Trackmania2 etap ugyanis a továbbfejlesztett technikai háttér ellenére is csupán töredékét nyújtja az azonos árcímkével érkező, a Nationst is magába foglaló masszív Trackmania United tartalmának. Az útdíj tehát drága: ha a Valley alcímmel érkező epizód nem szedi ráncba a sorozatot, érdemes lesz inkább a régi ligában versenyezni...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése